Popular Posts

Tuesday, 22 February 2011

Tempat memancing tp laut yg menarik di Gertak Sanggul(Pulau Pinang) parking 5kupang(50sen)..

Aku mmg suggest la tmpat ni kt korang2 yg gila mancing@bru nk blaja mancing...tmpat ni mmg byk ikn..mcm2 ada..cntohnya..siakap,kerapu,pari,geropoh(GT),cermin,daun baru,gerut2,puting damar(bebolos) dan mcm2 lg tempat ni hanya boleh sampai menggunakan motosikal sahaja krn jln dia berdenai yg hnya muat2 motosikal shj...pengalaman plg best kt sini aku pernah menaikkan siakap bongkok beratnya hampir 13kg...hanya mgunakan gelama hidup..

umpan yg plg sesuai kt sini : udang hidup(liar pnya..sbb udang ternakkan dia xbpa menjadi),isi udang,belanak hidup,umpun2 laut(umpun2 nipah ok la tp kurg mujarab kt sini) dan cacing laut..

teknik pancingan : mcm biasa la kalu korg nk mancing ikn mcm geropoh (GT) ,cermin,daun baru,ibu gerut2 dgn bawal pisang(ikan angsa)korg perlu guna umpan udg putih hidup dgn mata kail no 5 hgga no 3..ladung saiz 1/2 atau saiz 1(untuk ladung gantung) saiz 2@3(utk ladung bulat@pjg) xpun guna ja chilli saiz besar korang baling la agk2 10 meter dr korg...mata kail perlu di ikat dan prambut panjang jauh dr ladung skurg2nya sekaki lbh ke atas sbb nk biar udg hidup tu bgerak2..tempat2 utama kwasan air berpusing terutama bhampiran karang(tongkang pecah dan paling byk dkt batu besar@batu hampar)...waktu sesuai nk cri ikn2 mcm ni waktu air besar sdg pasang@sedang surut...bla air dah pasang tlalu penuh atau air surut tlalu kering dia mmg xkan mkn..


kalu nk pancing siakap,kerapu@jenahak emas korg msti guna belanak hidup besaiz 1@2 jari atau udang putih hidup...dgn mata kail bersaiz 1/0 hingga 5/0..kt sini siakap putihnya mmg sgt besar cara pancingan dia biasanya mngunakan pelampung dgn jarak perambut 2kaki dr pelampung letakkan ladung besaiz paling kecil @chilli bg memberatkan umpan di bawah pelampung...waktu kebiasaan siakap putih mkn ketika air pasang penuh(air besar)@air sedang surut..kalu kerapu dgn jenahak plak..korng kna cari tmpat yg byk karang dan agk dlm..cthnya dkt tongkang pecah,batu hampar,lubuk tokong,hujung hgga ke blakang gertak sanggul..umpan plg sesuai blanak hidup dgn ank gelama hidup(gelama putih dgn gelama emas plg sesuai gelama batu atau gelama hitam agk kureng sesuai..)..nk mancing krapu ni plg senang..korg xperlu ladungpun just umpan idup je..baling dkt2 batu ja..kalu nk mancing ank2 krapu gna ja isi udang@isi ikan..kalu ikut pgalaman aku kt sni krapu minyak(rimau),krapu rintik dgn krapu panau paling senang nk dpt..tp ikut pgalaman aku penah dpt jgk kerapu bara dgn kerapu tikus...tp dia kt blah2 ujung dkt lubuk tokong...kalu nk mancing jenahak dgn siakap merah korg kna guna udang hidup@belanak hidup tp aku pnh jgk dpt guna gelama hidup yg siakap merah pkai ikn duri potong kepalapun aku pnh dpt dlm 5kg pnh sekali time siakap merah yg d ternak kt kuala gula terlepas msa tu stu hari aku dpt dlm 25ekor siakap merah brat dlm 1hgga 3kg..tu kisah 10taun 11taun yg lepas la..skrg iknppun dah pandai nk yg segar yg hidup ja...

2 comments:

  1. salam bro...maner nak dapat umpan hidup kalau nak gi mancing kat c2..

    ReplyDelete